Τραγωδία «Ήλιος» - Δώδεκα χρόνια μετά η Κύπρος θυμάται και δακρύζει - Η πτήση θανάτου για 121 ανθρώπους (pics-vid) - Ό,τι δε λέγεται, γράφεται εδώ

Breaking

Post Top Ad

Post Top Ad

14/8/17

Τραγωδία «Ήλιος» - Δώδεκα χρόνια μετά η Κύπρος θυμάται και δακρύζει - Η πτήση θανάτου για 121 ανθρώπους (pics-vid)


Kυριακή 14 Αυγούστου 2005, άλλη μια μαύρη μέρα ξημέρωνε για την Κύπρο. 121 άνθρωποι επιβιβάζονται στο Μπόινγκ 737 -300 της κυπριακής εταιρείας « Ήλιος», (115 επιβάτες, 6 μέλη του πληρώματος), το οποίο εκτελεί πτήση Λάρνακα - Πράγα με ενδιάμεσο σταθμό την Αθήνα σε ένα ταξίδι, χωρίς επιστροφή.

Πέρασαν δώδεκα χρόνια από την μέρα που ολόκληρη η Κύπρος, πάγωσε, θρήνησε και έγινε δέκτης ενός ακόμη τραγικού μαντάτου, δώδεκα χρόνια αβάστακτού πόνου και πολλών αναπάντητων γιατί, για τους χαροκαμένους συγγενείς.

Το χρονικό της τραγωδίας

Κυριακή 14 Αυγούστου 2005, και ώρα 9.10 το πρωί, η πτήση 522 της εταιρίας «Ήλιος» αναχωρεί από το αεροδρόμιο Λάρνακας για να εκτελέσει το δρομολόγιο Λάρνακα – Πράγα με ενδιάμεσο σταθμό το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Αθήνα, με κυβερνήτη  τον  Ανατολικογερμανό Χανς – Γιούργκεν Μέρτεν, 59 ετών και συγκυβερνήτη τον   Χαράλαμπο (Πάμπο) Χαραλάμπους, 49 χρονών, από την Κύπρο.

Λίγα λεπτά μετά την απογείωση και καθώς το αεροσκάφος διέρχετω ανερχόμενο στα 16.000 πόδια, ο κυβερνήτης επικοινώνησε με τον πύργο ελέγχου για να αναφέρει ότι είχε ένα προειδοποιητικό σήμα διαμόρφωσης απογείωσης, καθώς και ένα πρόβλημα στο σύστημα ψύξης συσκευών.

Η επικοινωνία με τον πύργο ελέγχου αλλά και την επιμελητεία πτήσεων της εταιρίας διήρκησε περίπου οκτώ λεπτά και τερματίστηκε, οι ασυρμάτοι σίγησαν  και το αεροσκάφος συνεχίσε την προγραμματισμένη του πορεία.

 Στις 9.37 το μοιραίο αεροσκάφος εισέρχεται στο FIR Αθηνών χωρίς όμως να υπάρχει καμία επικοινωνία με το ΚΕΠ ( Κέντρο Ελέγχου Περιοχής) Αθηνών.

Στις 10.07, ο Πύργος Ελέγχου προσπαθεί να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος, χωρίς όμως καμία ανταπόκριση.

Στις 10.20, ο  ελεγκτής της εναερίου κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) τηλεφώνησε στο αεροδρόμιο Λάρνακας και από αυτό το τηλεφώνημα ενημερώθηκε ότι νωρίτερα ο Κυβερνήτης του αεροσκάφους ενημέρωσε για πρόβλημα στο σύστημα ψύξης του αεροσκάφους.

Η ώρα περνούσε και το αεροσκάφος οδηγούμενο από τον αυτόματο πιλότο προσέγγιζε το αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος και χωρίς να υπάρχει καμία επικοινωνία το αεροσκάφος άρχισε να κάνει δεξιόστροφους κύκλους γύρο από τη περιοχή Κέας, Κύθνου.

Ώρα 10.55, δυο πολεμικά αεροσκάφοι τύπου F16 απογειώνονται από την Αγχίαλο, για να προσεγγίσουν το αεροσκάφος οι πιλότοι των μαχητικών, πλησιάζουν σε κοντινή απόσταση. Ο χειριστής του πρώτου F-16 διαπίστωσε ότι ο συγκυβερνήτης ήταν πεσμένος στο πιλοτήριο, ενώ ο κυβερνήτης δε βρισκόταν στη θέση του. Στην οπτική επαφή τους, οι χειριστές των πολεμικών αεροσκαφών διαπίστωσαν ότι οι μάσκες οξυγόνου στην καμπίνα του αεροσκάφους ήταν ενεργοποιημένες, την ίδια ώρα  που διέκριναν ένα άτομο στο πιλοτήριο, το οποίο επιχείρησε ανεπιτυχώς να ανακτήσει τον έλεγχο του αεροσκάφους.

Στις 11:41 οι πιλότοι των μαχητικών είδαν τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου, ο οποίος είχε γνώσεις  πιλότου,  να προσπαθεί ανεπιτυχώς να πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους. Λίγα λεπτά αργότερα λόγω έλλειψης καυσίμων   σταμάτησε να λειτουργεί ο αριστερός κινητήρας, ενώ στις 12:00 σταμάτησε και ο δεξιός.

Ώρα 12.05 το αεροσκάφος με 121 επιβαίνοντες  συνετρίβη  2,5 χιλιόμετρα έξω από το Γραμματικό, σε ορεινή, μη κατοικημένη περιοχή, από τη σύγκρουση ξέσπασε φωτιά η οποία πολύ γρήγορα επεκτάθηκε στη γύρο περιοχή.

Στις 12.50 φθάνουν στο σημείο ο του δυστυχήματος τα πρώτα ασθενοφόρα, και λίγο αργότερα πυροσβεστικά οχήματα.




Σκηνές αρχαίας τραγωδίας

Η τραγική είδηση φθάνει στην Κύπρο μέσα από τα έκτακτα δελτία, συγγενείς και φίλοι των επιβαινώντων έτρεξαν πανικόβλητοι στο αεροδρόμιο Λάρνακας για να μάθουν αν οι δικοί τους άνθρωποι ήταν στο μοιραίο αεροπλάνο.

Ο  μαύρος κατάλογος με τους 121 νεκρούς του δυστυχήματος, δόθηκε στη δημοσιότητα ώρες αργότερα, . Οικογένειες ξεκληρίστηκαν, πολλά παιδιά έχασαν τους γονείς τους, ενώ από τους συνολικά 121 νεκρούς, οι 22 ήταν ανήλικα παιδιά. 103 από τους επιβάτες ήταν Κύπριοι, αρκετοί αρμενικής καταγωγής και 12 Ελλαδίτες. Ο κυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν Γερμανός, ενώ τα υπόλοιπα πέντε μέλη του πληρώματος ήταν Κύπριοι.

Στο αεροδρόμιο Λάρνακας εκτυλίχθηκαν σκηνές αρχαίας τραγωδίας, με τους συγγενείς των θυμάτων να θρηνούν για τους δικούς τους ανθρώπους, ενώ κηρύχτηκε τριήμερο εθνικό πένθος για τα θύματα της τραγωδίας και οι σημαίες της Κυπριακής Δημοκρατίας σε όλα τα κυβερνητικά κτίρια κυμάτιζαν μεσίστιες.

Που οφείλεται η τραγωδία

Φως στα αίτια της τραγωδίας έριξε η έρευνα της Ελληνικής Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Δυστυχημάτων, υπό τον πρόεδρο τον Ακριβό Τσολάκη, στο οποίο αναφερόταν ότι ο ανθρώπινος παράγοντας ήταν η βασική αιτία της πτώσης του μοιραίου αεροσκάφους.

Οι έρευνες που διεξήχθησαν, κατέδειξαν ότι το πρόβλημα στο αεροσκάφος προκλήθηκε από απότομη αποσυμπίεση του εσωτερικού του αεροπλάνου, το οποίο είχε ιστορικό προβλημάτων στο σύστημα κλιματισμού.




Τα κύρια σημεία του πορίσματος

·Η παραμονή του διακόπτη συμπίεσης του αεροσκάφους στη χειροκίνητη ρύθμιση κατά τον έλεγχο πριν από την πτήση. Αυτό είχε ως επακόλουθο να μειώνονται όσο περνούσε η ώρα τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής πίεσης και κατ' επέκταση τα επίπεδα του οξυγόνου στο εσωτερικό του αεροπλάνου.


• Τα συστήματα ελέγχου του αεροπλάνου εντόπισαν το πρόβλημα με την ατμοσφαιρική πίεση και στο πιλοτήριο ήχησε ο συναγερμός. Ωστόσο, οι πιλότοι συνέχισαν την ανοδική πορεία χωρίς να δώσουν σημασία, καθώς το προειδοποιητικό ηχητικό σήμα ήταν ίδιο με αυτό που ακούγεται και σε άλλη «ακίνδυνη» περίπτωση. Λίγο αργότερα, λόγω υποξίας, βρέθηκαν σε αδυναμία χειρισμού του αεροσκάφους, το οποίο συνέχισε την πτήση του με τον υπολογιστή και τον αυτόματο πιλότο, έως ότου εξαντλήθηκαν τα καύσιμα.

Τα «λανθάνοντα αίτια» ήταν:

• Ελλείψεις της «Ηλιος» στην οργάνωση, διαχείριση ποιότητας και στη νοοτροπία της ασφάλειας πτήσεων.

• Διαχρονική αδυναμία της Ρυθμιστικής Αρχής της Κύπρου για την εκτέλεση των υποχρεώσεών της στην επίβλεψη της ασφάλειας πτήσεων.

• Αναποτελεσματικότητα των μέτρων που πήρε η κατασκευάστρια εταιρεία «Μπόινγκ» εξαιτίας προγενέστερων συμβάντων σχετικών με τη συμπίεση στο συγκεκριμένο τύπο αεροσκαφών («Μπόινγκ 737»).

Οι δίκες και η οργή των συγγενών

Οι χαροκαμένοι συγγενείς έψαξαν δικαίωση μέσω της δικαστικής οδού με  αγωγές και διώξεις σε Κύπρο και Ελλάδα.

Η δίκη πέντε στελεχών της εταιρείας Ανδρέα Δράκου, εταιρεία A Jet Aviation, Δημήτρη Πανταζή, Γιώργου Κικκίδης και Γιάνκο Στοϊμένοφ   ξεκίνησε στη Λευκωσία στις 17 Σεπτεμβρίου 2009, με τους κατηγορούμενους να είναι αντιμέτωποι με τις  κατηγορίες, ανθρωποκτονίας και πρόκλησης θανάτου λόγω αλόγιστης, απερίσκεπτης ή επικίνδυνης πράξης.

Το Δεκέμβριο του 2011 το κακουργιοδικείο έκρινε, ότι το κατηγορητήριο  "είναι ατεκμηρίωτο, αφού δεν υπάρχει μαρτυρία, η οποία να συνδέει τους κατηγορούμενους  με την τραγωδία".

Την ίδια ώρα όμως το Πρωτοδικείο Αθηνών έκρινε τους κατηγορούμενους ένοχους χωρίς κανένα ελαφρυντικό, για τη συντριβή του αεροσκάφους που οδήγησε στο θάνατο 121 ανθρώπους, επιβάλλοντας ποινή ενός χρόνου για κάθε απώλεια ζωής, συν τρία χρόνια ποινή βάσης, που αφορά την ενοχή τους με την ανθρωποκτονία εξ αμελείας. Η συνολική ποινή των στελεχών της εταιρίας ήταν 123 χρόνια. Τελικά, το Φεβρουάριο του 2013 το Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων επέβαλε δεκαετείς ποινές φυλάκισης, εξαγοράσιμες έναντι 80.000 ευρώ εκάστη, σε τρεις από τους τέσσερις κατηγορουμένους.

Δώδεκα χρόνια μετά τα δάκρυα των συγγενών στέρεψαν όμως οι μνήμες είναι στους δικούς τους ανθρώπους που χάθηκαν τόσο άδικα και καμία δικαστική απόφαση δεν μπορεί να φέρει πίσω τους δικούς τους ανθρώπους που έφυγαν για το ταξίδι χωρίς επιστροφή.


Πηγή: tvonenews.com.cy

Περισσότερα νέα από το CHNEWS.com.cy







Post Top Ad


-->